Search This Blog

Japanese Ghost Stories 雪女(ゆきおんな)(4)The Woman of the Snow


(4)


かれ

かおかかるゆき

さめました。

(かかる:to shower)
がさめる:to be awakened)
He was awakened by a showering of snow in his face.


小屋こや

いていました。

The door of the hut had been forced open;


そして

ゆきかり雪明ゆきあかり)で

部屋へやのなかに

おんなえました。

かり:light)
and, by the snow-light (yuki-akari), he saw a woman in the room,


彼女かのじょ

しろ着物きもの

ていました。

着物きもの:kimono, clothes)
- a woman all in white.


おんな

もさくのうえかが

かれ

いきふきかけました。

かがむ:to bend down)
いき:breath)
(ふきかける:to blow)
She was bending above Mosaku, and blowing her breath upon him;


彼女かのじょいき

しろけむりのように

かがやました。

けむり:smoke)
かがやく:to shine)
- and her breath was like a bright white smoke.


そのとき

彼女かのじょ

みのきちのほうました。

く:to turn)
Almost in the same moment she turned to Minokichi,


そして

かれうえに、かがみました。

and stooped over him.


かれ

さけうとしました

が、こえません。

さけぶ:to cry)
He tried to cry out, but found that he could not utter any sound.


おんなは、すこしずつ

かれちかづいてます。

ちかづく:to come near)
The white woman bent down over him, lower and lower,


そして、彼女かのじょかお

かれ

ふれそうになりました。

(ふれる:to touch)
until her face almost touched him;


かれ

彼女かのじょが、とてもこわかったのです。

それでも、

彼女かのじょが、きれいだ、とおもいました。

こわい:afraid)
and he saw that she was very beautiful, - though her eyes made him afraid.


しばらく、

彼女かのじょ

かれていました。

For a little time she continued to look at him;


それから

彼女かのじょは、ほほえみ

そして、ささやきました。

(ほほえむ:to smile)
(ささやく:to whisper)
- then she smiled, and she whispered: -


わたし

 あのひとおなじように

 あなたを

 ころう、とおもいました。

ころす:to kill)
"I intended to treat you like the other man.


 でも、あなたが、かわいそう

(かわいそう:pity)
But I cannot help feeling some pity for you,


 だって、あなたはわかいから。

(だって:because)
- because you are so young....


 それに

 あなたは、かわいい。

You are a pretty boy, Minokichi;


 みのきちさん、

 わたし

 あなたをころしません。

and I will not hurt you now.


 でも、もし、あなたが

 今夜こんやたことを

 だれったら……

 たとえ、それが、あなたの、おかあさんでも、

 わたしには、それが、わかります。

 そして、あなたをころします。

今夜こんや:tonight)
だれか:anybody)
But, if you ever tell anybody - even your own mother about what you have seen this night, I shall know it; and then I will kill you....


 いまわたしったことを

 よくおぼえていてください」

おぼえている:to remember)
Remember what I say!"


⇒ Japanese Ghost Stories 雪女(ゆきおんな)(5)


⇒ Japanese Ghost Stories 雪女(ゆきおんな)(1)